Saturday, October 27, 2012

Anis Fatihah (Part 2)

Bismillahirahmanirrahim , Assalamualaikum .. Salam Aidiladha ^^ Kullu am wa antum bikhair . ni sambungan Anis Fatihah part 2 .. Selamat membaca . Semoga ada manfaatnya .. =)


Setelah mengucapkan terima kasih kepada "pak guard" Anis Fatihah mempercepatkan langkah ke kereta ayahnya .

"Assalamualaikum ayah . "

"Waalaikumussalam , macamana exam yang terakhir hari ini ? okay ? "

"Alhamdulillah yah , sekarang ni Anis hanya mampu bertawakal menanti keputusan . Harap-harap Anis dapat keputusan yang cemerlang . "

"InsyaAllah , anak ayah kan pandai ." Kata Encik Hisyam kepada anak perempuannya itu sambil tersenyum . Encik Hisyam tahu anaknya memang sangat rajin berusaha , setiap hari Anis Fatihah pulang dari sekolah lewat dan dia akan mengulangkaji pelajaran pada setiap malam . Dia hanya mampu mendoakan kejayaan anaknya itu .

"Hehe , ayah ni ada-ada je tau . "

"Err , tadi ayah nampak Anis dapat surat . Surat apa tu ? surat cinta ea ? haha " Encik Hisyam bertanya tentang surat yang diberikan oleh "pak guard" kepada anaknya Anis Fatihah .

" Haa ? err , ntahlah ayah . Anis tak sukalah dapat surat-surat ni , huh " Anis Fatihah mengadu kepada ayahnya . Anis Fatihah memang sangat rapat dengan ayahnya . Encik Hisyam juga sangat menitikberatkan perihal anak-anaknya . Tambahan pula Anis Fatihah merupakan anak bongsu dalam keluarganya .

"Ayah tak kisah kalau ada orang minat pada anak ayah , tetapi gunakanlah cara yang betul . Jumpa ayah , boleh bincang . Lagipun Anis baru je habis SPM , perjalanan Anis masih panjang sayang . Anis kenal ke sapa yang bagi surat tu ? "

"Ayah , Anis pun tak nak  fikir benda-benda macamni lagi . Anis baru je habis SPM ,ANis tak kenal pun sapa yang bagi surat tu , "pak guard" tu kata form six , sapa ntah . Malas Anis nak fikir , buang masa je , huh . Anis nak kejar cita-cita Anis dulu yah , kalau boleh Anis nak sambung belajar kat Jordan . Boleh tak yah ? hehe "

"Haha , hal tu tanya umi Anis ye . Ayah tak kisah , umi Anis tu susah sikit . "

"Tulah , aisyy . Takpe-takpe , nanti Anis pujuk umi .. hehe . "



                                                      
Anis Fatihah membuka surat yang diterimanya tadi .


Assalamualaikum ukhti Anis Fatihah , ingat lagi tak kat ana ? AZ . Tahniah ye sebab dah habis SPM . Ana doakan anti dapat keputusan yang cemerlang , ana tahu anti salah seorang pelajar target sekolah . Ana rasa anti dah boleh tahu kot sapa ana sebenarnya . Sebenarnya ana Afiq Zakwan  , ana form six . ana tak tahulah anti kenal ana ke tidak , tapi ana kenal anti n ana dah jatuh cinta kat anti . Mungkin lepas ni ana tak dapat nak jumpa anti lagi , tapi ana tahu rumah anti . Mungkin lagi 5 or 6 tahun nanti ana masuk meminang , kalau anti sudi , harap terima ya . Semoga kita ada jodoh.  Ana ikhlas . Teruskan perjuangan n doakan ana untuk STPM yang dah dekat ni . 
ikhlas dari Afiq Zakwan ^^

"Lah , Afiq Zakwan rupanya . " Anis Fatihah memang kenal dengan Afiq Zakwan . Afiq Zakwan memang terkenal dengan mukanya yang hensem , ramai sahabat-sahabat Anis Fatihah minat akan Afiq Zakwan . Afiq Zakwan juga mempunyai personaliti yang baik dan dikatakan 'alim' .

"Err , biar betul mamat ni nak masuk meminang aku lagi 5 or 6 tahun .. Tak caya aku , dia main-main je ni .. huhu . takpe-takpe , aku tengok .. malas lah aku nak fikir lagi . Baik aku fikir pasal cita-cita aku .

Usai solat asar , Anis Fatihah menadah tangan berdoa kepada Allah agar diberikan kejayaan , diberikan jodoh yang soleh , diberikan nikmat yang cukup , diberikan kesihatan dan dipermudahkan segala urusannya . Tiba-tiba lagu Number One For Me nyanyian Maher Zain menjerit-jerit di telefon bimbit Anis Fatihah minta diangkat . Setelah membuka telekung , Anis Fatihah melihat telefon bimbitnya . Dia tersenyum melihat nama Sofia Insyirah tertera di skrin telefon bimbitnya .

"Assalamualaikum ya ukhti Sofia , baru tadi jumpa dah rindu ke ? hehe . " Anis Fatihah memang suka mengusik sahabatnya itu . 

"Waalaikumussalam , aisyy .. Selalu perasan ea , ana kol ni sebab nak tanya sesuatu .. " 

"Haha , tanya apa ? "

"Anti dapat surat lagi ea ? tadi ana nampak 'pak guard' bagi anti surat , dari AZ lagi ke ? citelah kat ana "

"Hmm , aah .. ana dah tahu dah sapa AZ tu .. "

"Yeke ? sapa AZ tu ? nak tahu jugakk ! "

"Afiq Zakwan yang form six tu , yang budak-budak perempuan kelas kita selalu cakap tu "

"Ha ? biar betul ? Tak sangka sey dia boleh tulis surat mcam tu kat anti .. yelahh , dia tu pendiam kot , nampak perempuan tunduk je . "

"Haha , tulah pasal . Dia siap kata nak masuk meminang lagi 3 atau 4 tahun .. haha , tak caya ana .. huh "

"Wah , masuk meminang .. Ececeh , suka lah tu Anis .. Err , ntah-ntah bukan dia yang tulis surat tu .. hmm , mustahil kot dia tulis .. Dia tu pemalu kot . "

"Ntahlah Sofiah , ana malass nak fikir .. Kalau betul Afiq Zakwan jodoh ana , Allah mesti akan tunjukkan jalan dan insyaAllah , ana terima je . "

"Hm , betul tu .. Takpelah Anis , takyah fikir dulu .. banyak lagi benda yang kita kena fikir , Ooh perjalanan kita , masih jauhhh ... Jalanan berliku bakal kita tempuhhh .. haha " Sempat Sofia Insyirah menyanyikan lagu Bingkisan Rindu dari kumpulan FarEast . "

"Sempat aja nyanyi kawan ana sorang ni .. Dahla Sofiah , nanti kita borak lagi ea .. Dah nak maghrib ni . Assalamualaikum , jaga diri n iman . " Anis Fatihah memang selalu berpesan begitu kepada sahabatnya . 

"Haha , okay-okay . Waalaikumussalam , anti pun sama juga .. jaga iman tu .. hehe .. "

Anis Fatihah mematikan talian . Dia tersenyum sendirian selepas berbual dengan sahabat kesayangannya itu . Mereka memang sering bergurau senda dalam persahabatan mereka . 


                                                

Afiq Zakwan menadah tangan berdoa kepada Illahi selepas bertahajjud kepada Allah . Dia memohon keampunan kepada Allah dan berdoa agar diberikan jodoh yang solehah seperti Anis Fatihah . Afiq Zakwan memang sudah jatuh hati kepada Anis Fatihah . Dia hanya menyimpan perasaannya dan hanya meluahkan kepada Allah sahaja . Sehinggalah suatu hari dia menceritakan kepada sahabat baiknya Rashid Haris . Rashid Haris yang menulis surat dan memberikan surat itu kepada Anis Fatihah . 

Afiq Zakwan tidak mengetahui tentang hal itu . Rashid Haris memberitahu tentang surat yang diberikan kepada Anis Fatihah selepas habis peperiksaan STPM . Afiq Zakwan tidak mampu berkata apa-apa kerana surat itu telah pun diterima oleh Anis Fatihah . Dia hanya redha dan berusaha untuk mendapatkan Anis Fatihah suatu hari nanti . 

Setahun kemudian ...

"Afiq , ana dengar cerita Anis Fatihah dah nak pergi Jordan . Dia sambung belajar kat sana 4 tahun . " Rashid Haris memberitahu Afiq Zakwan berita yang didengar olehnya .

"Biarlah dia , apa kena mengena dengan ana ? " Ana pun dah nak berangkat ke mesir tak lama lagi . Kalau ana dengan dia betul-betul ada jodoh , insyaAllah takkan kemana . " Afiq Zakwan hanya mampu berkata itu , dia juga akan melanjutkan pelajaran ke Mesir selama 3 tahun . "

"Afiq , ana harap anta masuk meminang dia ya lepas habis pengajian anta di Mesir .. Jangan buat dia tertunggu-tunggu . "

"InsyaAllah , Haris . Ana akan cuba untuk masuk meminang dia , tapi lepas ana dapat kerja kot . "

"Takpelah , janji jangan lebih dari 6 tahun .. hehe . "

"InsyaAllah , doakan ana "

                                                             

Anis Fatihah berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM dengan keputusannya 11 A plus . Pihak sekolah dan ibu bapanya sangat bangga dengan Anis Fatihah . Anis Fatihah juga telah menyambung pengajiannya di Darul Quran dan telah menghafal 30 juzuk Al-quran . Anis Fatihah akan berangkat ke Jordan untuk menyambung pengajiannya dalam bidang lughah (bahasa arab) .

"Anis , macamana kalau Afiq Zakwan masuk meminang anti semasa anti belajar kat Jordan  ? " Sofiah Insyirah bertanya kepada Anis Fatihah ketika sedang membantu sahabatnya mengemas barang untuk ke Jordan . Sofiah Insyirah sedang melanjutkan pelajarannya di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan mengambil jurusan syariah undang-undang .

"Hm , malaslah nak fikir . Ntah betul ke tidak apa yang dia cakap dalam surat tu , ntah-ntah dia tak ingat langsung . Kalau betul jodoh ana dengan dia , mesti Allah tunjukkan jalannya nanti .. " Anis Fatihah menjawab dengan lembut .

"Hm , yelah cik Anis Fatihah ! . hehe . err , nanti kalau dah belajar kat sana jangan lupa pulak kat ana ni . "

"Alolo , mana ana boleh lupa sahabat ana yang paling comel ni . Ana takkan lupakan anti Sofiah . Nanti kita boleh skype , call .. Ala , macam-macam kemudahan ada sekarang ni kan ? hehe . "

"Hehe , alhamdulillah .. Err , ana comel ea ? haha "

"Hadehh , dah mulalah tu perasan .. haha .. macam-macamlah anti ni . Nanti sekali-sekala jenguklah mak dan ayah ana ea .. "

"InsyaAllah , ana dah anggap mak n ayah anti macam mak ayah ana sendiri . InsyaAllah , kalau ada kelapangan , ana jenguk mereka . "

"Hehe , terima kasih . Sayang anti kerana Allah ." Ucap Anis Fatihah dan memeluk sahabatnya itu .

"Sama-sama kasih . Sayang anti juga lillahitaala ! . " Balas Sofiah Insyirah dan membalas pelukan sahabatnya itu . Mereka berpelukan erat . Indahnya ukhuwah kerana Allah !
                       


bersambung...


p/s : maaf kalau jalan cerita makin mengarut .. nanti part 3 akan disambung . insyaAllah .. May Allah bless ^^





Monday, October 22, 2012

Anis Fatihah (Part 1)


Bismillahirrahmanirrahim ,
Assalamualaikum .. Apa khabar semua ? iman sihat ? harap sihatlah ye . alhamdulillah , habis juga peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) . Hanya mampu bertawakal je menanti keputusan . Blog ni pun dah lama tak berupdate . Alhamdulillah , ana ada buat satu cerpen .. tapi baru part 1 . harap kalian sudi membaca walaupun tidak menarik dan agak mengarut . *cakap macam ramai je yang baca . huhu .. 



Anis Fatihah membuka surat yang dijumpainya di dalam laci mejanya di dalam kelas . Bukan pertama kali Anis Fatihah menerima surat-surat daripada lelaki , tetapi surat kali ini agak berbeza dari surat-surat yang pernah diterimanya dulu . Isinya agak lain dari surat sebelum ini .

Bismillahirrahmanirrahim , assalamualaikum ya ukhti Anis Fatihah . Ana sebenarnya dah lama jatuh hati dengan anti , ana suka dengan peribadi anti .  seriously ana cintakan anti kerana Allah . Buat masa ni anti tak payahlah tahu tentang diri ana . Ana harap anti makan coklat yang ana bagi tu . =))                          

ikhlas dari AZ ^^            
"Wah , dapat surat cinta lagi ke anis ? untunglah kawan ana seorang ni . Asyik dapat surat cinta je , haha . " Tegur sahabat baiknya , Sofia Insyirah . Anis Fatihah memang kerap mendapat surat cinta kerana mukanya yang cantik dan putih kemerah-merahan , dia juga memiliki sifat lemah lembut dan sangat disenangi oleh guru-guru dan pelajar di sekolahnya. Tetapi dia tidak berminat kerana dia mempunyai pendirian yang tetap untuk belajar bukan bercinta lagipun dia bersekolah di sebuah sekolah agama .

"Ana tak berminat langsung dekat orang yang macam ni , kalau dah minat tu , masuk jelah meminang . Ni nak bagi surat bagai . Huh . Tapikan , cuba anti tengok isi surat ni , lain daripada surat-surat yang ana pernah dapat . " jawab Anis .

"Amboi , cinta kerana Allah ? haha , lawaklah . AZ ? Siapa erk ? hm , takpe .. Nanti ana siasat . " kata Sofia Insyirah kepada sahabat baiknya itu .

"Tak payahlah anti menyusahkan diri nak menyiasat pasal AZ tu , malas ana nak fikir .
Baik ana fokus kepada pelajaran , ana tetap dengan prinsip ana NO COUPLE BEFORE AKAD  . Lagipun SPM tinggal sebulan je lagi . Anis Fatihah menjawab dengan serius . Dia memang tidak berminat dengan remaja yang suka sangat bercinta semasa bersekolah , tambahan pula , dia belajar di sekolah agama .

" Eh , Anis ! nak pegi mana pula tu ? "

"Ana nak pegi jumpa ustazah Masyitah . Nak bagitahu pasal surat tu "

"Lah , tak payahlah jumpa ustazah . Anti tak nak coklat tu , bagi ana je . hehe ."

"Banyaklah , ana nak jumpa juga .. Biar ustazah cari siapa yang bagi surat tu .

"Eleh , tadi kata tak nak fikir ".

"Ana nak minta ustazah cari je sapa AZ ni . "

"Yela Anis sayang ! "



                                                   

"Qiyaman ! " jerit ketua tingkatan kelas 5 Al-Khalid .

"Assalamualaikum ya ustazah ! " semua pelajar tingkatan 5 Al-Khalid memberi salam kepada ustazah Masyitah yang mengajar subjek Pendidikan Islam .

"Waalaikumussalam murid-murid , " duduk semua .. Hari ni ustazah nak buat ujian sikit . Tapi ujian ni khas untuk pelajar lelaki je , pelajar perempuan saya buat hari lain "

"Lah ustazah , mana adil .. Buat jelah sekali "

"Ada sebab saya buat macam ni , ikut je lah ya " ustazah Masyitah menjawab dengan lembut .

"Baiklah ustazah  " Semua pelajar lelaki menjawab dengan perlahan . 

Ustazah Masyitah sengaja membuat ujian untuk pelajar lelaki kerana ingin melihat tulisan pelajar lelaki di kelas 5 Al-Khalid . Dia ingin mengetahui siapa yang beri Anis Fatihah surat cinta . 

"Anis Fatihah , lepas ni ikut saya ke bilik guru ye . " 
"Baiklah ustazah " .


                                                        

"Anis , saya dah tengok semua tulisan pelajar lelaki di kelas awak . Takde satu pun tulisan yang sama , mungkin surat tu dari pelajar kelas lain atau pelajar lelaki kelas awak suruh kawan dia yang tolong tuliskan . "

"Mungkin juga ya ustazah , takpelah ustazah . Saya malas nak fikir lagi , SPM tinggal sebulan je lagi . Saya nak fokus pada SPM , kalau dia bagi lagi surat , biarlah . Malas nak fikir lagi . "

"Betul tu , kalau dia betul-betul ikhlas sukakan anis , mesti dia akan cuba jalan lain selepas SPM nanti , sekarang ni awak fokus je pada peperiksaan yang semakin hampir tu."

"Baiklah ustazah . Syukran ye ustazah kerana bantu saya , saya minta diri dulu , assalamualaikum . "

"okay , afwan .. waalaikumsalam "

                                                             **********

Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia semakin hampir , tinggal dua minggu lagi sebelum peperiksaan bermula . Anis Fatihah dan rakan-rakannya berusaha sehabis mungkin untuk mendapatkan kejayaan . Anis Fatihah merupakan pelajar cemerlang dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) . 

Anis Fatihah juga tidak lagi mendapat surat cinta daripada lelaki yang bernama AZ , mungkin dia tidak mahu menganggu Anis Fatihah kerana peperiksaan SPM sudah semakin hampir . Anis Fatihah juga tenang tanpa memikirkan lelaki misteri itu . Dia lebih fokus terhadap pelajarannya , kerana dia ingin berjaya dalam peperiksaan itu .

Semasa peperiksaan percubaan SPM , Anis Fatihah mendapat 9A 3B , keputusan yang diperolehinya itu membuatkan dia lebih bersemangat untuk mendapat semua A dalam peperiksaan sebenar . Dia mengambil 11 matapelajaran dalam aliran sains . 

Sahabat baik Anis Fatihah , Sofia Insyirah agak lemah dalam pelajaran . Anis Fatihah banyak membantu sahabatnya itu dalam matapelajaran yang tidak difahami oleh Sofia Insyirah . Anis Fatihah ingin berjaya bersama-sama sahabatnya yang tersayang itu . 


                                                      

Hari ini merupakan hari terakhir peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia . Anis Fatihah berasa amat lega kerana sudah selesai menduduki peperiksaan yang besar itu . Anis Fatihah dan Sofia Insyirah hanya mampu bertawakal menanti keputusan yang akan diumumkan nanti .

Sofia Insyirah dan Anis Fatihah berpelukan selepas keluar dari dewan peperiksaan . Mereka tahu bahawa mereka akan berpisah dan akan menuju ke arah yang berlainan . Anis Fatihah bersalaman dengan semua sahabatnya yang perempuan dan bersalaman dengan guru-guru yang hadir pada hari tersebut . Anis Fatihah sedih kerana dia bakal meninggalkan sekolah itu selepas ini , selama lima tahun dia menuntut ilmu di Sekolah Menengah Arab Abu Ubaidah . 

Di situ jugalah ukhuwah antara Anis Fatihah dan Sofia Insyirah bermula . Anis Fatihah bersyukur dikurniakan seorang sahabat yang amat memahami dirinya dan senantiasa bersama-sama ketika susah dan senang . Sofiah Insyirah juga sering menegur kesalahan Anis Fatihah . Dengan ukhuwah yang dibina berlandaskan keimanan , hubungan rapat yang terjalin antara mereka sering menimbulkan cemburu di antara sahabat yang lain . Tetapi , Anis Fatihah dan Sofia Insyirah juga sangat rapat dengan sahabat-sahabat perempuan yang lain . Semua pelajar amat menyenangi mereka berdua .

"Sofia , ana nak balik lah . Nanti bila-bila ana datang rumah anti , anti pun selalu-selalulah datang rumah ana . Nanti takdelah rindu sangat , hehe . " Anis Fatihah bercakap dengan sahabat baiknya itu .

"Okay , baik boss . I will miss you my friend , hahaha .. " Seloroh Sofia Insyirah . 
"Ana uhibbuki fillah jiddan . " Kata Anis Fatihah sambil memeluk sahabatnya itu .
"Hehe , uhibbuki fillah kaman ya sodiqati " Balas Sofia Insyirah .

Anis Fatihah berjalan menuju ke pintu pagar sekolahnya kerana ayahnya sudah sampai . Semasa melewati pondok jaga , "pak guard" memanggilnya dan memberikan sekeping sampul surat . Katanya ada seorang pelajar lelaki tingkatan enam yang menyuruhnya beri kepada Anis Fatihah . 

"Sapa pula bagi surat ni , pelajar lelaki tingkatan enam ? aisyy . " Anis Fatihah berkata di dalam hati . Pon ! Pon . "Alamak ayah dah hon pula , bukak kat rumah jelah . Terima kasih ya pakcik " .



bersambung...

p/s : minta maaf kalau cerita ini agak mengarut dan tidak menarik , tegurlah jika ada salah .. kerana i'm just human . nobody perfect =)