Friday, September 30, 2011

Cinta Allah Cinta Abadi...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum..
Kaifa halukum???
silakan bace yer..
moga ada manfaatnya..
insyaAllah...
Ya Allah.. sekiranya aku jatuh cinta, maka jatuhkanlah cintaku pada seseorang, yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk mencintaimu...

Ya Allah, mengapakah diri ini sering lalai dengan cinta selain cintamu ya allah..
      Diri ini berasa begitu hina di hadapan mu ya Allah.. 

Memang susah kita nak elakkan perasaan suka atau jatuh cinta kepada seseorang...  Cinta itu hadir tanpa kita minta kan??? ada ke kita minta, nak jatuh cinta!!! x de kan.... die dtg dengan sendirinya.. Ada orang memang suke kalau jatuh cinta ni... ana memang teringin sangat nak betul2 jatuh cinta dengan Allah... susah sekali kalau kita nak mencari orang yang betul 2 setiap masa ingat Allah... setiap masa rindukan Allah...

Kadang-kadang 2 bila kite terasa susah, terasa diuji baru nak cari Allah...
 Ya Allah Kau kuat kan lah iman ku, untuk sentiasa mengingati Mu, sentiasa tsabit di jalan    Mu, beristiqamah dalam beribadah kepada Mu... Kau kurniakanlah perasaan itu kepada    hambaMu yang lemah ini Ya Allah...

Adakah setiap masa kita rindukan Allah??? wallahualam.... memang susah untuk selalu menigingati Allah.. Tetapi, Allah selalu merindui hambaNya setiap waktu... begitu juga dengan Nabi Muhammad S.W.T... sentiasa mengingati umatnya... sehingga di nafas terakhirnya, menyebut UMMATI,UMMATI,UMMATI... Kita??? selalukah kita berselawat ke atas nabi???

Setiap kali kita mendapat rezeki, dapat kejayaan, sembuh daripada penyakit... adakah kita menyebut ALHAMDULILLAH??? selalukah??? Pernahkah kita sujud syukur pda Allah bila kita dapat sesuatu ape yang kita impikan??? kalau yang selalu 2 alhamdulillah lah... truskn istiqamah yer... ana cakap ni untuk mengingati diri ini juga...setiap manusia x lari dari kesilapan... MasyaAllah...
\
Pernah x kamu semua merasakan, yang iman kamu sentiasa naik, x pernah turun.... selalunya iman kite akan turun dan naik.. macamana erk kite nak tetapkan iman?? berzikirlah, bertafakurlah, berselawatlah kepada Allah... dan yang paling penting, kita kena jaga pandangan,pendengaran,percakapan.... semua perkara yang kita nampak mesti kita lihat kan?? kalau perkara itu perkara maksiat??? iman kita boleh turunkan?? masyaAllah...

Apabila iman meresapi hati,
terbasuhlah jiwa,
terbinalah diri,
kerana keimanan menghubungkan manusia 
dengan pencipta kepada hati...

Maksudnya di situ, jika iman ade dalam diri kita, pasti kita rasakan jiwa kite bersih, rase yakin pada diri sendiri, rase tenang,kerana IMAN ialah penghubung antara kita dengan Allah....

bacelah citer ni...sekadar renungan bersama...




Seorang gadis membuat rumah terbuka lalu dia mengajak teman2 rapatnya..


Kali ini dia mahu buat sedikit kelainan..
Dia mahu buat doa selamat dan solat hajat..
Tidak ketinggalan dia mengajak Teman Lelakinya
Si gadis mula terkenangkan "masa depannya"
Lalu dia menyuruh Teman Lelakinya meng Imam kan solat hajat...
Merdu sekali suara Teman Lelakinya mengalunkan bacaan ayat2 suci Al-Quran...
Selesai memberi salam, Teman Lelaki serikan lagi   dengan zikrullah..
Tambah cair lah hati si gadiss....~
Selesai Solat seperti biasa pasti bersalam-salaman antara satu sama lain
laki dgn laki
perempuan dgn perempuan
Tiba2.....
Teman Lelaki menghulurkan tangan kepada si gadis dan bersedia untuk mencium dahi....

Heyyyy!!!~, si gadis melenting dan mengelak...

"Apa u ni...kan lepas solat ni...mana boleh salam dgn laki bukan muhrim..."
Teman Lelaki itu terkejut dan tergelak...lalu berkata,
"Habis tu selama ni kita dating pegang2 tangan..kadang2 dating kat taman i siap cium dahi u lg tanda cinta kita...x salah ka???!!
Si Gadis membalas,
"U pown agak2 lah, kan kita lepas solat ni...waktu dating lain waktu solat lain...respect lah skit...kan tgh ade wuduk ni.."
Tiba2 terbuka hati lelaki tersebut...
lalu berkata...
"U sedar tak, kita sedar kewujudan Tuhan hanya waktu Solat sahaja...sedangkan Tuhan itu Sentiasa Bersama kita, Sentiasa memerhati gerak geri kita sekalipun kita tengah dating..."
Astaghfirullahh~

"Kita ada wuduk setiap masa...
Bukankah kita dilarang sama sekali bersentuhan selagi tiada ikatan pernikahan yang sah....."
sambung Teman Lelaki tersebut...

"U, I nak nikah ngan U...even Kita tengah belajar lagi...I sanggup cari duit...I tak sanggup tanggung dosa..berapa banyak kita tanggung dosa...kita dah Couple almost 3 years...kalau U xnk kawen ngan I, I sanggup putuskan hubungan kita..sbb I tak sanggup tanggung Dosa lagi..."
Si Gadis Terkedu!~
"Gulp"..
Teman Lelaki mengalirkan air mata....
Taubat Nasuha menjadi jalan permulaan kepada kehidupan yang akan datang..


p/s : lelaki yang soleh & perempuan yang solehah adalah mereka yang berjihad menjaga pandangan,hati dan setiap langkahnya 'mereka' itu hnya mahukan 'penglihatan' dari ALLAH...salam muhasabah..
♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥

"Kalau berjodoh tidak ke mana."
Walau jauh, Allah dekat, dekat dan dekatkan lagi.
Sungguh, aturan Allah tidak dapat kita jangka.

Tinggal kita saja, ‘minta sungguh-sungguh’ agar Allah bukakan hati dia untuk melamar kita.
Kerana Allah-lah Maha Kuasa membukanya.

Kita, senyum ^_^ Biar hati sahaja yang berbicara...insyaALLAH....


•´¯`•.♥•♪♫♥¸



Dalam hadis,Rasullullah ade mengatakan kepada golongan remaja yang mampu berkahwin demi menjaga agama dan kehormatan diri ialah sebagaimana sabda Baginda yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

"Wahai pemuda-pemuda, sesiapa sahaja diantara kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka berkahwinlah kerana dengan berkahwin dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri"

(riwayat Bukhari dan Muslim)

Ingatlah  bahawa, Allah sangat mencintai kita... kita juga mesti mencintaiNya... Jika kita cinta akan manusia, ia akan mati, dan jika kita cinta akan bunga ia akan layu... oleh itu letaklah Allah sebagai tempat teratas untuk dicintai... selepas itu barulah cinta untuk ibu bapa.... waallahualam bissawab... 


sumber


  • apa yang ditulis adalah pengajaran untuk kita semua... x semestinya penulis itu sempurna... bkn niat nak berbangga diri...tetapi sekadar renungan bersama... xde manusia yang sempurna...
  • n setiap manusia x lari dri kesilapan di dunia ini...
  • same2 lah kite memuhasabah diri kita....
  • semoga Allah memberkati kite semua...insyaAllah....
May Allah bless you...:)



Saturday, September 24, 2011

Luahan Seorang Sahabat..

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum...
kaifahalukum???


Nak tanye satu soalan ni... sape ade kawan?? angkat tangan!!!..heheheh... kalo tanye msti semua orng kte ade kn... nabi muhammad kite pon ade kawan... 

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)
 
Kita mestilah memilih kawan yang baik agama nya, ada orang lihat muka, darjat dan yang pandai... kalau orang tu miskin, kurang cantik.. x nak kawan..abis spe nak kawan ngn dia?? sian kan? huhu... kita berkawan janganlah tgk muke... ana bersyukur sangat dikurniakan oleh Allah sahabat yang tidak memilih kecantikan dn darjat...syukran jazilan ila sahabati yg sudi menjalinkan ukhuwwah dngn ana... tpi kite kene memilih juge sbnrnye, jgnlah berkawan dengan orng yg jahil... 
“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (Hadis riwayat Abu Daud).
 kalau dapat berkawan dengan orng yang soleh dan solehah lagi bagus... tapi alhamdulillah ana dikurniakan sahabat yang solehah... moge kami same2 akan menjadi wanita solehah..aminn...
Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud: 

“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”

Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? 
  • 1 - Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.
  • 2 – Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungka n (menyebutnya) .
  • 3 – Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukkan dirimu ia suka menutupinya.
  • 4 – Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.
  • 5 – Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.
Kepada sahabatku dalam keimanan yang tercinta,

Aishah,Adibah,Izzatie,Amirah, dan sahabat ana yang lain...

Ukhuwwah yang terbina antara kita ibarat bangunan yang utuh binaannya... Ya Allah kekalknlah ukhuwwah antara kami...

Saat aku gelap,
akan kau bukakn cahaya untukku,

Saat aku tenggelam, kau adalah pelampungku...
Kerana keimanan itu ialah dasar ukhuwwah kita...

Engkau tidak marah apabila aku membuat kesalahan...
Engkau sabar melayan perangaiku...

Wahai Sahabat,
Semoga Allah memberkatimu... Sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar..

Walaupun ada yang ingin merobohkan ukhuwwah kita, 
dan mereka merancang bermacam kejahatan..
tetapi Allah telah merancang perkara yang lebih baik untuk kita...
di sini ade satu cerpen sahabat sejati.. bacelah..moge ade manfaatnye...


Wahai sahabatku,
andai kata kite terpisah kerana ingin meneruskan perjalanan kita yang berlainan arah,
ingatlah bahawa hati kita akan selalu saling merindui kerana Allah...
dan ingatlah hubungan kita di atas dasar keimanan...
tidak ada siapa yang boleh memusnahkan benteng  ukhuwwah kite..


Wahai sahabatku,
sekiranya aku pergi dulu meninggalkan dunia ini...
ingatlah bahawa kita akan berjumpa lagi di syurga Allah yang kekal Abadi...
insyaAllah...


Wahai sahabatku,
marilah sama2 kite meneruskan perjuangan kite sebagai umat islam di muka bumi ini....
akhir kalam dari sahabatmu..


ANA UHIBBUKI FILLAH.... ABADAN ABADA...


lagi satu ana nak ingat



Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Apa pun berkawanlah kerana Allah SWT untuk mencari redha-Nya.
May Allah Bless You Alls...  Fastabiqul khairot..:)


sumber:



      p/s
  • asif jiddan kalo ayat berterabur sket.... heheheh... moge ade manfaatnye...:)
  • kalau ade yang tidak kene antunna dialu2 kn untuk komen yer... :)



Monday, September 19, 2011

Cinta Islamik..

Assalamualaikum W.B.T... kaifahalukum wa imanukum??? diharap agr makin brtambah yep... arini nak citer sket psl COUPLE ISLAMIK  ade ke couple islamic ni?? COUPLE ITU HARAM.. kalo dh haram 2 haram jugak kn??? boleh pulak nak islam kan die... cube bce citer ni...Kisah Couple dan Babi...

                                  
               alt
sudah menjadi naluri remaja untuk bercinta dan dicintai. Sudah menjadi kebiasaan mereka apabila mereka yang dilamun cinta ini menjadikan agama sebagai landasan bagi menghalalkan percintaan sebelum perkahwinan yang sudah terang-terangan haram dalam Islam. Antara ayat-ayat yang kerap mereka ucapkan seandainya berbicara tentang cinta adalah:









'ala..aku couple dengan dia sebab nak tolong dia berubah..'
'Kita couple tapi bukan buat maksiat pun..'
'saya cintakan awak kerana Allah..'  




''Lelaki ni walau sejahat mana sekalipun, tapi bila nak cari isteri dan seterusnya jadi ibu untuk anak-anaknya, dia tetap nak pilih perempuan yang baik-baik. Tak ada dia nak pilih perempuan tak senonoh buat isteri. Tapi untuk berseronok dan berfoya-foya, dia biasanya akan pilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahmat lelaki. Justeru itu jadilah anak gadis yang baik,sopan dan beragama kerana wanita yang beriman adalah untuk lelaki yang beriman juga. Ingat, wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik...begitulah sebaliknya.'

Setiap manusia menginginkan pasangan yang baik dalam kehidupan ini.Justeru itulah,fenomena dalam masyarakat kita memperlihatkan kebanyakan wanita atau lelaki baik akan berumahtangga dengan pasangan yang baik juga dalam kehidupan mereka. ."           Di dalam al-Quran,Surah an-Nur; ayat 26; Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:


"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat,laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula,perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik,laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan,untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia."


                                                     
"Dan janganlah kalian mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. dan suatu jalan yang buruk." (Al-Israa': 32)





Allah menurunkan ayat ini kerana iman manusia ada turun naik nya, mungkin hari ini iman kita setebal tembok batu tapi mungkin keesokannya iman kita menjadi lebih nipis daripada kulit bawang. Bagaimana kita bisa menjamin kekuatan iman kita sedangkan kita mendekati zina? Bercinta atau lebih tepat ber'couple' sebelum adanya ikatan perkahwinan yang sah adalah landasan utama yang akan mendekatkan diri kita dengan zina. Bermula dengan perasaan sayang yang konon-konon berlandaskan agama, secara automatik perasaan rindu akan terbit. Rindu ini akan membelenggu minda dan menjadikan kita alpa.
'macam mana nak cakap dengan dia ni? Aku sayang dia!'
'kalau minta 'break', nanti dia sanggup tunggu aku ke?'
'
'tak apa kot, kami bukan macam pasangan lain,kami jaga pergaulan walaupun 'couple'
'kita couple ni kan sebab nak berubah sama-sama. Tak salah..'
Sahabat, andai percintaan ini berjaya berakhir dengan pernikahan yang sah sekalipun ia terbina atas dasar maksiat. Kesannya?. Nauzubillah! Hanya Allah sahaja yang mengetahui segala-galanya.
Menolak cinta sebelum adanya pernikahan yang sah tidak bermakna kita perlu beserah 100%  tanpa usaha. Usaha yang perlu kita lakukan adalah dengan menjadi hamba Allah yang terbaik dan sentiasa berdoa kepada-Nya. Sebagaimana janji Allah yang berbunyi, Allah menciptakan lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik. Begitulah juga sebaliknya.
Firman Allah di dalam Surah An-Nur:
"dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)." (Al-Nur 24 :26)
Iya, untuk sabar dan menolak sesuatu yang telah menjadi 'realiti kehidupan' ini memang pahit, tapi yakinlah bahawa buahnya sangat manis. Insya-Allah! Ayuh! Kita sibukkan diri agar dapat kuatkan diri dan hati. Ayuh! Kita ubah prinsip, andai sebelum ini kita jadikan agama landasan untuk menghalalkan apa yang haram, sekarang kita jadikan agama sebagai landasan menolak untuk mengadakan hubungan percintaan sebelum pernikahan. Ayuh! Kita abadikan doa ajaran Rasulullah ini dalam sujud ;
"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin orang-orang bertaqwa" (Al-Furqan 25:74")
Ingatlah! percintaan selepas adanya ikatan perkahwinan yang sah akan mendapat keberkatan Allah, mawaddah warahmah akan kekal subur dan sentiasa mekar dalam keberkatan.
May Allah Bless You All...:)


Saturday, September 17, 2011

Jiwa Terasa Kosong???

Jiwa antunna terase kosong??? hiasilah jiwa dengan berzikir kepade kekasih kite yang abadi.. iaitu Allah S.W.T... ramai para remaja zaman sekarang, bila terase jiwa mereka kosong, mesti mereka nak cri pasangan... kenape??? x semestinya kalau jiwa kosong kene cari pasangan??? kekal ke kalau couple ni?? x semestinya kan??? ermm... berapa kali nk ckp couple 2 haram.... kalu dh haram 2 haram juge.. cube hayati kate2 ni..

Cinta yang kamu dambakan itu menyakitkan.
Sering pula ia mengecewakan,
Selagi dia belum halal untukmu,
Selagi itu ia menyeksakan jiwamu.
Kamu dan dia belum ada ikatan.....

masyaAllah... buat pe couple 2 ni... ia akan mengecewakan hati antunna semua... kpde akhowat2 semua.. jagalah diri antunna ye... jgn biarkn diusik oleh ajnabi... pelihara dirimu wahai akhowat semua... dan ingatlah bahawa..


Bahawa Dia itu sentiasa dekat,
Amat-amat dekat,
Amat amat amat dekat.


hayatilah kata2 di bawah ni... insyaAllah akan mengisi jiwa antum/antunna yg kosong..insyaallah.. may Allah bless you all..






"... Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan." - (Surah Ali-Imran : 148)
Duhai insan,
Jiwamu terasa kosong?                                           





Perlu peneman,
Kekasih hati yang prihatin,
Pengisi jiwa ragamu itu.
Tapi tahukah kamu,
Cinta yang kamu dambakan itu menyakitkan.
Sering pula ia mengecewakan,
Selagi dia belum halal untukmu,
Selagi itu ia menyeksakan jiwamu.
Kamu dan dia belum ada ikatan,
Itu hakikat!
Meletakkan harapan...
Hanya bakal mengundang kekecewaan demi kekecewaan,
Kerana semuanya, masih tiada kepastian.
Hatimu kosong?
Isikanlah hatimu itu,
Jangan biar kekosongan menyelubung dirimu,
Berimanlah.
Yakinilah.
Bahawa Dia itu sentiasa dekat,
Amat-amat dekat,
Amat amat amat dekat.
Dia tahu kamu sedang berduka,
Dia Maha Tahu betapa berat ujian yang menimpa,
Dia mendengar segala rintih jiwamu itu,
Dirimu itu milik-Nya,
Dan pada-Nya jua ada pengubat jiwamu yang lara.
Isi hatimu...
Dengan cinta-Nya,
Syukurmu atas nikmat-nikmat yang kamu peroleh tidak terhitung jumlahnya.
Pengharapan yang kamu gantung hanya pada-Nya.
Sungguh,
Ia dapat menenangkan jiwa,
Setenang-tenangnya.
Bertawakkallah kepada-Nya
Yakinlah,
Dia punyai aturan untukmu,
Dan pastinya ia yang terbaik!
Sedang manusia itu hanya mampu bersangka-sangka...
Duhai insan,
Isi hati kecilmu itu...
Kerana sesungguhnya Dia sentiasa ada...!


alt