Thursday, December 29, 2011

Luahan seorang hamba yang lemah..

Bismillahirrahmanirrahim..
apa khabar semua?? iman sehat x??
ana harap sehat ye..
semoga post kali ini bermanfaat kepada semua..
insyaAllah..





Ya Allah, jika kau kurniakan kepadaku perasaan suka, cinta dan sayang kepada seseorang,
kau jatuhkanlah aku kepada orang yang sangat mencintaiMu..

Aku sedar, aku perlu bermujahadah dengan apa yang terjadi..
Walaupun mujahadah itu terlalu pahit buatku..
apakan daya, aku harus menguatkan diri ini..

Pernah juga aku terfikir, kenapa mesti ada perasaan macam tu hadir dalam diri hamba Allah..
Sedangkan kita hamba yang lemah..
Sanggupkah kita nak mengawal perasaan itu..

Berbekalkan iman dan taqwa..
Aku tabah menghadapinya..
Aku kuat untuk mengawal perasaan itu.



Pada mulanya, aku pendam seorang diri..
Dan kepada Allah sahaja aku mengadu...
Aku tahu jika aku terus memendamkan perasaan itu..
Hati aku akan bertambah tidak tenteram...

Aku kuatkan hati untuk meluahkan kepada beberapa orang..
Walaupun terasa malu dan amat malu..
Aku tabahkan juga hati untuk bercerita kepada mereka..

Tenang hatiku apabila ada yang memberi aku dorongan dan semangat untuk menempuhi dugaan itu.. 

Aku hanya seorang insan biasa.. lemah.. tidak berdaya.. 
Hanya Allah tempat aku mengadu ...


Ya Allah.. 
Jika benar aku dan dia akan mempunyai ikatan yang sah,
Kau tautkanlah hati kami kepadaMu.


Dan jika dia bukan untukku,
Kau hilangkanlah perasaan yang tumbuh di hatiku.


Dan kau berikanlah aku jodoh yang lebih baik...
Aku tahu aku tidak lagi menjadi wanita yang solehah di mataMu..

Tapi.. 
Aku akan mencuba sedaya upaya untuk menjadi wanita yang solehah..


InsyaAllah..

Kau kuatkanlah imanku untuk menghadapi dugaan ini..


Aku sedar,
Cinta Allah Cinta Abadi..
Kasih Allah Kasih Abadi..
Aku akan mencuba sedaya upaya untuk bermujahadah..
insyaAllah..

Alfun syukran kepada sahabat ana yang byk beri dorongan... 

p/s : segala yang di atas, hanyalah untuk muhasabah kita bersama..

Monday, December 19, 2011

Khilaf...

Bismillahirrahmanirrahim..
Apa khabar semua??sehat? iman sehat?? kalau sehat alhamdulillah.. :)

post kali ni ana nak kongsikan lirik lagu..
pernah x dengar lagu Khilaf penyanyi dia Fachreza Farhman..
ni lagu indon..
hayatilah lirik dia..
kalau x pernah dengar, lagu bl0g ni lagu tulah..



Seringkali hatiku resah
Tanpa kuingat namaMu ya Allah
Seringkali hatiku gundah
Melupakan diriMu ya Allah


Hati kecil tak mungkin berbohong
Dalam hening aku berkata


Aku lemah lemah lemah dan tiada berdaya
Aku khilaf khilaf khilaf karena ku manusia
Tapi yang kuinginkan selalu didekatMu
PadaMu ya Allah


Seringkali hatiku resah
Melupakan diriMu ya Allah


Hati kecil tak mungkin berbohong
Dalam hening aku berkata.


faham x maksud lagu nih?


lagu ni mengingatkan diri kita yang sering lupe pada ALLAH.. 
bile kita lupe kat Allah, hati kita rasa resah, dan gundah..


fhm x? heheeh..


ana suke part yang nih.. |


*Aku lemah, lemah, lemah dan tiada berdaya..
 Aku khilaf,khilaf,khilaf kerna ku manusia..

 Tapi yang kuinginkan selalu didekatMu
 PadaMu ya Allah..


btul, kita memang hamba yang lemah dan sgt lemah dan tidak berdaya.. kita juga byk kesilapan, sebab kita hanyalah manusia..


kita mestilah selalu tarbiyah diri kita, muhasabah diri kita..
kita juga haruslah tabah dalam menjalani ujian dari Allah..
Hidup di dunia ini penuh dengan cabaran..
ujian itu satu tarbiyah..:)
ana sedar ana p0n x perfect.. senang citer, xde pon yang perfect.. kita semua hanyalah hamba  yang lemah.. 




p/s:

  • sem0ga lirik nih bermanfaat buat kita..
  • Allah sentiasa ada dengan kita..
  • Aku lemah,lemah, lemah dan tiada berdaya..
  • May allah bless us.. :)
  • Allah is always in my heart.. <3♥♥♥




Thursday, December 15, 2011

Aku berubah juga akhirnya..

Bismillahirrahmanirrahim..
arini ana nak k0ngsikan satu cerita ni..
cite rekaan je.. huhu..
sem0ga bermanfaat buat kita walaupun agak terabur sket.. heee..


Dulu,
aku selalu buat jahat..
Selalu tinggalkan solat,
tak dengar cakap mak..
Selalu tak buat kerja sekolah yang cikgu bagi.
tak dengar cakap cikgu..
dan selalu digelar BUDAK DEGIL..


Ya,
Aku akui itu,
aku memang pon DEGIL..
tapi tak semestinya aku takde perasaan,
tak ingin berubah..




Ada satu hari tu, adalah seorang hamba allah ni. Dia cakap kat aku, kau ni mad, bilalah nak berubah. Kau ni degil sangat, tolonglah ubah perangai kau ni. Aku pun cakaplah kat dia, insyaallah aku akan ubah diri aku ni. 

Aku akan buktikan yang aku akan menjadi budak baik satu hari nanti..
baik pada masyarakat dn menjadi yang terbaik di sisi Allah..


Ada pulak sorang hamba Allah ni,
dia kata kat aku, 'Bole ke kau berubah?? dengan hati kau yang keras macam batu"
huh.. aku akan buktikan..
kawan, sepatutnya kau beri aku dorongan, bukan melemahkan lagi semangat aku.. huh..




Nama saya Ahmad ataupun kau boleh panggil aku mad. Aku teringat waktu pertama kali aku berjumpa dengan seorang sahabatku yang bernama Qayyim.


Dia bagaikan malaikat bagiku, dia seorang yang sangat baik. Dia sering menasihatiku agar bersolat, mentaati ibu bapa dan guru. Apa yang aku buat akan ditegurnya jika salah. Dia mengajar aku erti kehidupan yang sebenar, dia juga tidak memanggil aku dengan gelaran 'Mad' seperti sahabatku yang lain. Kerana katanya, 'Mad' maksudnya mati.


Kini, aku terlalu menginginkan perubahan kerana, aku merasakan hatiku begitu tenang bila solat, aku juga merasakan jiwaku yang kosong kini terisi dengan kebaikan, dan kalam indah allah..




Aku kuatkan tekad untuk ubah diri aku. Untuk menjadi yang lebih baik. Aku minta bantuan Qayyim. Dia banyak mengajar aku tentang islam. Sekarang ni aku dapat merasakan indahnya islam. Ibu aku juga kagum dengan perubahanku ini.


Bila pandang muka Qayyim, hatiku berasa tenang sekali, dan sering ingat pada allah. Betul kata orang, sahabat yang baik, apabila kita lihat wajahnya, kita akan mengingati allah..


Aku kuatkan tekad untuk ubah diri aku. Untuk menjadi yang lebih baik. Aku minta bantuan Qayyim. Dia banyak mengajar aku tentang islam. Sekarang ni aku dapat merasakan indahnya islam. Ibu aku juga kagum dengan perubahanku ini.




Aku juga tidak lagi melawan cakap ibu dan ayah. Di sekolah juga aku berusaha untuk menjadi yang lebih baik dan menyiapkan semua kerja yang cikgu bagi. Aku juga mempunyai semakin ramai kawan. Mungkin mereka senang dengan perubahanku.


Alhamdulillah, kini aku dapat menjadi lebih baik di sisi masyarakat dan di sisi Allah..
Aku juga bersyukur dikurniakan sahabat seperti Qayyim yang sanggup membimbing aku ke jalan yang benar.


Dia selalu berkata kepada orang yang suka cakap aku DEGIL, katanya, kalau kita tahu perangai dia buruk, kita patut bimbing dia, bukannya mengutuk dia.


Aku bersyukur kerana aku sempat berubah sebelum ajal menjemputku.. 
Ya allah, kau kuatkanlah aku untuk aku istiqamah dalam setiap ibadah ku kepada Mu..
Dan berilah aku kesabaran dalam setiap dugaan hidup di dunia ini.. Amin.. 


Alhamdulillah.. aku berubah juga akhirnya...






p/s: 

  • cerita ini hanya rekaan semata-mata, harap maklum.. moga dapat memberi manfaat kepada kamu semua..
  • sek0lah dah dekat, berdebar plak hati ni.. huhuhu.. perjuangan harus diteruskan.. heheh.. :)
  • moge allah memberkati kita semua.. 

Wednesday, December 7, 2011

Wahai Muslimah...

Bismillahirrahmanirrahim..
Lama tak update.. huhuhu..
Post ni khas untuk muslimah..
InsyaAllah bermanfaat.. 






Wahai muslimah,
Pernahkah kau mempunyai perasaan terhadap seseorang,
rasa rindu kepada seseorang..


Pernahkah kau terfikir kenapakah perasaan begitu hadir dalam diri kita,
Sedangkan Allah melarang kita bercinta..


Usahlah kau memikirkannya wahai muslimahku sayang,
kerana perasaan CINTA itu ialah FITRAH manusia.
CINTA hadir tanpa diundang oleh diri kita.


Ia adalah ujian dari Allah..
Allah ingin menguji iman kita..
Kuat ataupun tidak..






Sememangnya seronok ketika bercinta..
Tetapi..
ia akan membuatkan kau menderita..
Percayalah wahai muslimahku sayang..


Aku sedar,
diriku juga tidak sempurna..
Aku juga mengingatkan diri ku ini..
Aku ingin kita semua.
menjadi perhiasan yang terbaik di dunia ini..
Dan menjadi bidadari di syurga yang hakiki..
InsyaAllah...


Oleh itu, kita sebagai muslimah, kita mestilah menjaga diri kita daripada menjadi mangsa kepada lelaki yang tidak berhati perut di luar sana.
JAnganlah kau memakai pakaian yang menjolok mata..
Janganlah membiarkan lelaki ajnabi melihat sedikit pun auratmu..
Longgarkanlah pakaianmu wahai muslimahku..


Jadilah seperti pohon semalu,
Pabila ada yang menyentuhnya,
Ia tertutup malu..


Oleh itu, kita sebagai wanita di dunia ini,
haruslah mempunyai sifat malu itu..
Jangan biarkan diri kita disentuh oleh ajnabi.


Oleh itu,
Kita mestilah mengawal diri kita jika kita jatuh cinta.
Ingatlah CINTA kerana Allah..
Janganlah kita terlalu mengikut nafsu.






Wahai muslimah risau, jika jodohmu tidak sampai..
mungkin ada hikmah di atas kelewatan itu..


Berdoalah banyak-banyak..
Solehahkan lah diri kita..
Mudah-mudahan kita akan mendapat pasangan yang soleh juga..
InsyaAllah..




p/s: tegurlah kalau ade yang tersilap atau salah...  kerana ana hanyalah insan yang biasa dan sedang mencari redha illahi... moge diberkati Allah..