Hanyut


' Kak Hana , nak dengar benda ? '

" Bagitaulah "

' Akak tahu kan hubungan Nadirah dengan Izzat cemana sekarang ? '

" Akak teka . Bahagia ?"

' Dulu memanglah agak bahagia . Boleh kata tiap masa text dengan dia . Kalau ada masa , otp , luah rindu . Tapi sekarang , dia sibuk langsung tak ada masa dengan Nadirah macam dulu , Saya text pun tak balas . Bila tanya , macam-macam alasan dia bagi . Sibuk , banyak kerja . Tiap kali Nadirah tanya , jawapan tu lah dia jawab '


" Oh . Jadi Nadirah dengan dia dah putus ? "

' Nadirah tak tahu . Nadirah tengah tunggu jawapan dari dia . Kalau nak putus cakap dekat Nadirah , Nadirah taknak letak harapan tinggi-tinggi '

" Sampai bila ? "

'Saya pun tak tahulah Kak Hana '


" Sampai bila nak terus berharap ni Nadirah ? Buat apa nak terhegeh-hegeh dekat orang yang dah tak kesah tentang Nadirah ? Sampai bila nak bazir air mata macam tu ? Bazir air mata dekat orang yang tak sepatutnya . Nadirah tak rasa serbasalah ? "

' Serbasalah ? Maksud Kak Hana ? '

" Macam ni.
Hidup kita cuma sekali kan ? yes . Semua tahu tu .
Tapi , apa yang kita buat dengan hidup kita yang sekali ni ?
Umur Nadirah pula , sekarang dah berapa ? 16 ? Cuba pandang selama 16 tahun ni apa yang buat dengan diri Nadirah . Allah hidupkan Nadirah sampai saat ni takkan nak sia-siakan umur yang Allah bagi ? Takkan nak sia-siakan hidup Nadirah saat yang Allah bagi ni dengan menangis dekat orang yang tak sepatutnya Nadirah tangiskan . Tak rasa serbasalah dengan Allah ? "
' Dira cuma .
Cuma sayang sangat dekat dia .
Sangat '

" Kak Hana tahu .
Kak Hana pun pernah alami situasi macam Nadirah dulu .
Tapi bila Kak Hana fikir balik , apa guna Kak Hana bercinta dengan orang yang belum tentu jadi jodoh Kak Hana sedangkan Allah dah simpan jodoh yang terbaik untuk Kak Hana ? Tiba masa nanti kalau jodoh tu dah sampai , kahwin . Couple after nikah better than kita bermanja-manja menggedik gedik dengan seseorang yang tak layak untuk dapat kemanjaan kegedikan kita semua tu . Dapat ? Macam ni , kita ni perempuan . Mahal . Jadi jangan murahkan diri kita dengan melayan layan ajnabi menggedik dengan ajnabi semua tu . Nadirah faham ? "

' Em . Faham '


" Kak Hana minta maaf sangat kalau Nadirah terasa .

Tapi,Nadirah tahu Kak Hana sayang Nadirah kan ? Kak Hana dah tak nak tengok Nadirah menangis cuma disebabkan orang yang bukan sesiapa untuk Nadirah tangiskan.Yang tak pernah hargai Nadirah "

' Hmm '


" Kak Hana nak tanya . Apa yang Nadirah dapat selama Nadirah bercinta dengan dia ?

Maksud Kak Hana , masa Nadirah mesra-mesra dengan Izzat dulu "

'Dia tu macam mengisi rasa sunyi Nadirah .

Kak Hana pun tahu lepas Nadirah putus dengan ex Nadirah hidup Nadirah rasa macam keseorangan, sunyi .Semua kosong seolah-olah tak ada siapa faham Nadirah tapi bila dia datang dalam hidup Nadirah , Nadirah mula rasa dia bawa harapan baru . Dia selalu ada untuk Nadirah '

"Dia selalu ada untuk Nadirah ?

Sekarang mana dia ? Dia ada dengan Nadirah lagi ? Tak ada kan ?
Nadirah sayang , Allah tu selalu ada untuk kita . Disaat kita tak ada sesiapa pun atas dunia ni , Allah tetap ada dengan kita . Selalu . Sampai bila-bila . Saat kita sedih , Allah ada . Saat kita gembira , Allah ada . Saat kita jatuh , kecewa , Allah ada . Tapi kadang kita yang tiada masa dengan Allah , selalu lalai dengan dunia . Kadang kita terlalu rapat dengan 'seseorang' sampai kita lupa Allah . Kadang kita sibuk bercinta dengan orang tu sampai cinta Allah kita tolak tepi . Bila orang tu pergi dari hidup kita , kita mula menangis macam dah tak ada harapan lagi untuk hidup . Menangis tiap-tiap malam sampai basah tilam banjir dalam bilik semua tu . Seolah-olah dunia ni gelap gelita . Nadirah rasa patut ke menangis untuk orang yang tak patut Nadirah tangiskan tu ? Lupakan dia ye Nadirah ? Kita mulakan hidup baru . Kita ni makin lama makin meningkat dewasa . Sayanglah kalau kita ni meningkat dewasa dengan benda yang sia-sia . Dunia ni sementara , kita ni pun entah Allah hidupkan sampai bila , hari esok sentiasa ada tapi belum tentu untuk kita . Nadirah faham ? Hm Allah dah kata , lelaki yang baik tu untuk perempuan yang baik dan begitulah sebaliknya . Jadi , kalau macam sekarang kita selalu melayan-layan lelaki , sikit-sikit text dengan lelaki , sikit-sikit otp dengan lelaki , bermanja-manja dengan lelaki , menggedik-gedik dengan lelaki . Nanti kita nak ke suami yang jenis lelaki yang melayan-layan perempuan ? yang sikit-sikit text dengan perempuan , sikit-sikit otp dengan perempuan walaupun tak ada urusan penting . Nak suami macam tu ? Mesti taknak kan ? Jadi apa kata masa muda macam ni , kita cari redha Allah dulu ? kita perbaiki diri kita jadi lebih baik . Kalau dulu tak tutup aurat , sekarang tutup aurat . Kalau dulu tak jaga ikhtilat , sekarang jaga ikhtilat . Kalau dulu solat pun malas , sekarang kena rajin-rajinkan solat tu . Jangan risau , Allah tu sentiasa ada dengan kita "

' Nadirah memang nak berubah . Tapi orang boleh terima ke ?
Nanti orang mengata '


" Memang bila kita mula nak berubah , orang akan mengata kita , orang akan mengutuk kita . Tapi Allah tu sentiasa ada . Abaikan mulut manusia yang cuma tahu mengata . Kita nak cari redha Allah . Bila berubah , jangan takut nak melangkah . Kalau takut kita nak melangkah , kita tak  akan pernah tahu mana pengakhiran kita yang sebenar . Maksud Kak Hana , kita nak kejar syurga tapi kita takut nak melangkah kejar syurga tu , kita duduk diam je , agak-agak dapat tak syurga tu ? "

' Tak dapat ? '

" yes "

' Kalau tak istiqamah dalam perubahan ni macam mana ? '

" Buat perlahan-lahan tapi berpanjangan .
Lama-lama ia jadi kebiasaan "




" Sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat "
-Surah AlBaqarah Ayat 214


" Dan sesungguhnya, Kami mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang pengetahuan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya "
-Surah Qaf Ayat 16




" Manusia ini , apabila dia diuji kesukaran yang kuat , sebenarnya hati dia akan kembali bersih . Di dalam hatinya hanya akan ada Allah "
-Ammar bin Ismail #Tinta2Asyraf

Comments

Popular posts from this blog

Awak, kenapa awak kahwin dengan saya???

Luahan seorang hamba yang lemah..

Kerana Indahnya Ukhuwwah Itu.. (cerpen)